Sørfjorden i Hardanger

Her er fine ferietips til Hardanger. Les om Dronningstien, og vi gir deg også tips om andre turer, spisesteder og overnatting.

Bodde på historiske Huse Gjestegard

Det er slutten av juni, og vi er på ferie i Hardanger. Vi har tatt inn på historiske Huse Gjestegard på Huse i Kinsarvik. På et verneverdig tun, Rinden, en av ytterst få husmannsplasser som fortsatt er bevart på Vestlandet. I går tok vi turen opp fra Husedalen til fire mektige fossefall. Dronningstien i dag går opp over 1000 meters høyde på fjellet fra Kinsarvik til Lofthus.

Larsastova (til venstre) og Maritastova

Turister fra absolutt hele verden på ferie i Hardanger

Leif Rune Krogh Hus, eier av Huse Gjestegard, forteller at gården har vært i familien siden 1608. Rinden ble etablert et par hundre år senere. Husene forfalt etter hvert, men i perioden 2005-2011 ble de to stovene restaurert ved hjelp av dyktige litauiske håndverkere. Fra 2012 har Larsastova (50m2) og Maritastova blitt leid ut til turister fra hele verden. Her har vi alt vi trenger for å nyte et opphold i Hardangers vakre natur.

Her sitter sjelen i veggene

For godt til å være sant?

Både hovedgården, det lille hagehuset og de to stovene er i bruk for å tilfredsstille gjestene, og Huse Gjestegard blir også brukt i forbindelse med konserter og festivaler. For vår bruk er Larsastova på Huse helt perfekt som base, både når det gjelder fasiliteter og beliggenhet. Én ting er å våkne til sauebrek og fossefall, men å avslutte fysisk krevende vandringer i fjellet med god mat og drikke på terrassen med utrolig utsikt, er heller ikke å forakte for utslitte kropper. Her sitter vi og skuer ned på den irrgrønne fjorden og opp på snøhvite fjelltopper i selskap med en herlig kveldssol. Det hele er nesten for godt til å være sant.

Fantastisk utsikt over Sørfjorden

Har du lyst til å spandere en kopp kaffe på oss? Her på ReiseKick kan du lese over 220 reiseartikler fra inn- og utland. Vi jobber iherdig med å publisere enda flere artikler med reiseinspirasjon og gode tips.

H.M Dronning Sonjas panoramatur – Dronningstien

Er du på ferie i Hardanger, og er glad i å gå tur, er Dronningstien nesten obligatorisk. Dette er en tur vi gleder oss til å gå. Fra parkeringsplassen på Røte starter vi på tre hundre høydemetere, og den første timen går vi på god grusvei. Det er jevn og moderat stigning hele tiden, og når vi kommer opp på Heng på Hardangervidda hvor Dronningstien starter, har vi allerede forsert 450 høydemetere.

To sporty dronninger …

Yr melder om sol, vindstille og 15 grader. Det stemmer ikke helt foreløpig. Det regner og er rimelig grått, men vi satser selvsagt på at det blir lettere vær etter hvert.

Klopper underveis mot det første utsiktspunktet …

Den første delen av Dronningstien går over myr, og det er ganske vått. Mine vanntette Goretex fjellsko holder ikke helt hva de lover, men det får bare stå sin prøve.

Nydelig utsikt over Sørfjorden?

Det har vært mye snø i fjellet i år, og det ligger fortsatt en del igjen enkelte steder.

På grunn av været og at det er færre turister i bygda enn vanlig, er det ikke så mange i fjellet i dag. Ryktene sier at her går de i det rene 17. maitoget enkelte dager når tursesongen setter inn for fullt. Det eneste norske flagget vi ser i dag, tilhører ei ungjente som bader i en turkis vannkulp omringet av snø. For ikke å bli fristet til å gjøre det samme, gjør vi honnør med respekt til henne, og skynder oss forbi.

Naturen langs Dronningstien er bare smellvakker

Skylaget sprekker opp, og humøret stiger betraktelig. Vi begynner å ane konturene av hvilket fantastisk landskap vi befinner oss i. De blå D-ene som Dronningstien er merket med, kommer etter hvert til syne mellom stein og tåke.

På drøye 1100 meter er vi på turens høyeste punkt, kaster regnjakkene og nyter en kopp termoskaffe mens sola faktisk begynner å varme! Åhhhhh …

Sørfjorden i Hardanger
Sørfjorden i all sin prakt. Langt der nede eplebygda Lofthus

Været blir bare bedre og bedre, og vi blir etter hvert nesten fristet til å klage litt over varmen. Vi slår oss ned på kanten av eggen og nyter utsikten. Vi skjønner godt at Dronning Sonja valgte ut nettopp denne stien når hun skulle knyttes til en fantastisk opplevelse i fjellet.

To tøffe typer, for nå har solen meldt sin ankomst

Ved Rjukande ender Dronningstien, og stien ned herfra er merket med de karakteristiske røde T-ene. Vi skal nå 1000 høydemetere ned til Lofthus, og deler av turen går i de såkalte munketrappene. Steinhellene er trolig lagt av munkene i Opedal på 1200-tallet. 600 trappetrinn gjør turen ned mye lettere å gå, men knærne våre skriker over den barske behandlingen.

Munketrappene med steinheller fra 1200-tallet

Den siste delen av denne fantastiske turen koser vi oss gjennom den ene fruktåkeren etter den andre, og flere av gårdene tilbyr både smaking og kjøp av epleprodukter.

Fruktranker på geledd i Lofthus

NYTTIGE TIPS:
Vi kjørte til Lofthus og parkerte ved Bunnpris. Her ventet Opedal med bussen vi hadde booket på forhånd. Prisen er 145 kr pr person, og vi Vippset underveis på turen tilbake til Kinsarvik og opp til parkeringsplassen ovenfør Røte. Når turen var over, sto bilen og ventet på oss på Lofthus. Perfekt! Du booker plass ved å ringe 911 74 349 / 414 19 405.

Fjellsko/støvler er et must. Været endrer seg raskt, så husk varme klær og regntøy. Matpakken din spiser du sjelden i et vakrere landskap enn dette.

Turen er på cirka 16 km, og vi brukte drøyt 5 timer inkludert to kafferaster og utallige fotostopp.
Turen er definert som middels krevende. Har du skrøpelige knær, kan det hende det er lurt å velge en annen tur. Nedfarten er en real kneknuser.

Lagre Pin for å lese artikkelen senere

De fire fossene i Husedalen

Denne turen gikk vi dagen før, som en slags oppvarming til Dronningstien. Den begeistrer de aller fleste. Her ligger fire spektakulære fosser som perler på en snor fra Kinsarvik opp til Hardangervidda. Flere tusen besøkende går denne turen hvert år. Vi gikk nesten alene når vi gikk her i juni det Herrens Corona-år 2020.

Veldig glad vi ikke skal over her

Turen starter ved parkeringsplassen ved skytebanen i Husedalen. Her parkerer du gratis. Det er mulig å parkere ved kraftstasjonen også, da blir gåturen noe kortere, men kanskje også dyrere i følge kjentfolk vi møter, fordi det er forbudt å stå der.

Den første delen går på grusvei frem til bommen ved kraftstasjonen. Her må du gjøre et valg, fortsette på grusvei, eller ta stien til høyre. Stien er brattere og glattere, men du kommer mye nærmere elven og fossene. Vi går stien opp og grusveien ned. Frem til den første fossen ved kraftstasjonen er det lettgått, og ingen problem å trille barnevogn.

Den første delen er lettgått
Vanvittige, buldrende Tveitafossen

Herfra følger vi rød T-merket sti langs rørgaten opp til toppen av den buldrende Tveitafossen.

Nyastølfossen fykker nedover i fall etter fall
I dyp konsentrasjon

Stien tar oss gjennom gammel skog, og mosekledde steiner omkranser stien. Noen steder er det laget trapper, andre steder går vi over blankskurte fjell.

Flotte stier med innlagte trapper
Nykkjesøyfossen i det fjerne …
Overnatte i denne grotta kanskje?

Det er grønt og frodig hele veien på grunn av fuktigheten, her et lite utvalg av blomstene langs stien.

Turen er definert som middels til krevende, og det tar 2,5 til 3 timer opp til den øverste fossen, Søtefossen. Så langt kom vi dessverre ikke. En av elvene vi må forsere, går så høy at vi må vasse. Det frister ikke. Det betyr muligens det samme som å feige ut.

Fra parkeringsplassen og til bunnen av den tredje fossen logger vi omtrent 400 bratte høydemetere.

TIPS:
Det er vått og glatt på stien, så fjellsko er å anbefale. Det står også kaldt fra fossene, og vi blir temmelig fuktige når vi går nær den første fossen for å fotografere.

Og selvfølgelig: Vær forsiktig! Ikke gå for nær elva og fossene.

Likte du våre ferietips til Hardanger? Del gjerne artikkelen med noen som skal på ferie i Hardanger!

Tips: Les flere artikler fra Hardanger:

Baroniet Rosendal og andre kulturopplevelser i Hardanger

Eplecider og eplemost må til

Det er mange produsenter av eplecider og eplemost i Hardanger, og det er virkelig et must å teste cider.
På parkeringsplassen i Lofthus er det selvbetjent epleciderbod fra Alvavoll frukt- og sidergard. Vi plukker opp en flaske fra kjøledisken og vippser. Fortsatt stoler man faktisk på folk i dette landet, altså …

Selvbetjent fruktsalg

Tilbake i Larsastova på Huse Gjestegård kan vi nesten ikke vente med å smake. Alvastads EpleMost av Gravenstein smaker fortreffelig. Bernt er fullstendig fan allerede etter den første slurken.

På etiketten kan vi lese følgende:
“Munkane var dei fyste fruktdyrkarane her i landet. Cisterciensarmunkar kom til Opedal og lærte hardingane å dyrka frukt allereide på 1100-talet. Munkane vurderte klimaet i Hardanger utifrå den naturlege vegetasjonen. Her vaks hasselnøtter, som tydde på gode vilkår for kraftfulle vekstar. Munkane var opptekne av byggeskikk, hagebruk og god, velsmakande mat og drikke.”

På butikkafeen Kompaen finner vi et flott bord i solen med flott utsikt over Hardangerfjorden. Her kan vi velge og vrake i ulike eplecider og moster. Vi velger en Edelcider fra Åkre i Ullensvang og en eplemost fra Helleland gard.

Begge smaker fortreffelig!

Kort om Kinsarvik (der vi bodde)

Kinsarvik ligger vakkert til i en bukt. Her har det bodd folk lenge, ved fergekaien er det rester etter en båtstø fra cirka 900 til 1350. I gammel tid var Kinsarvik sentrum i indre Hardanger og viktig tømmerhavn i 15. og 16. århundre. I dag er det sentralt fergested med forbindelse til Utne, FV550 og Kvanndal i Kvam. Den nye Hardangerbrua overtok mye av fergetrafikken for noen år siden.

Av attraksjoner i Kinsarvik er Mikkelparken, et lekeområde med badeland, en gokartbane og Hardanger Bestikks fabrikkutsalg. Om sommeren er det omvisning i produksjonslokalene.

Kinsarvik tilhører Ullensvang kommune. Jordsmonn, klima og beliggenhet bidrar til at Ullensvang er landets største fruktkommune. Wow!!! Begrepet fruktblomstringen i Hardanger har sin opprinnelse her.

Kinsarvik kyrkje er en av de eldste steinkirkene i landet, og ble bygd cirka 1160.

Kort om Lofthus (som vi forelsket oss i)

I den rike eplebygda Lofthus bor det cirka 600 personer, og du finner flere forskjellige tilbud om overnatting og servering. Her er badestrand, ei kjent kirke, museer og andre attraksjoner. Lofthus har et rikt kulturliv og er blant annet vertssted for den årlige Hardanger Musikkfest og Morellfestivalen, som er sommerens store høydepunkt.

Fruktbygda Lofthus med sine epleåkre

Lofthus ligger midt i hjertet av fjordlandskapet i Hardanger, og er den største fruktbygda i Norge. Hver eneste lille plett er full av epler!

Ærverdige Hotell Ullensvang skimtes mellom frukttrærne
Lofthus har flere hyggelige steder langs bryggene
På Fløy kafè er det hyggelig å sitte

Hvor ligger Kinsarvik:

Avstander:
Fra Bergen: 150 kilometer – 2,5 time
Fra Haugesund: 120 kilometer – 2 timar
Fra Stavanger: 170 kilometer – 3 timar
Fra Larvik: 280 kilometer – 4 timar og 30 minutt
Fra Oslo: 300 kilometer – 5 timar (vi valgte denne varianten over Hardangervidda)
Fra Kristiansand: 300 kilometer – 5 timar
Fra Trondheim: 580 kilometer – 10 timar

Mektige Vøringsfossen

På veien stoppet vi ved Vøringsfossen, den mest kjente fossen i Norge. Den springer ut fra elva Bjoreia vest på Hardangervidda. Store vannmengder stuper 182 meter rett ned i Måbødalen, et trangt og vilt dalføre som slynger seg nedover til mykere og grønnere områder ned mot Hardangerfjorden.

Spektakulære Vøringsfossen
Alene på parkeringsplassen

Vi trodde vi skulle bli mange da vi stoppet for å se på Vøringsfossen. Overraskelsen var desto større da vi hadde hele parkeringsplassen ved fossen nesten for oss selv.

På vei fra Vøringsfossen til Kinsarvik kjører vi gjennom vakre Eidfjord.

Speilblanke Eidfjord

Websider å ta en titt på:

www.hardangerfjord.com
www.ut.no
www.alvavoll.no
www.skyss.no

Steder å bo i Kinsarvik:

Steder å bo i Lofthus:

Det er flere campingplasser i området

Steder å spise i Kinsarvik:

Steder å spise i Lofthus:

Husk å følge ReiseKick på Facebook og Instagram!

Merk: Steder og priser kan variere. ReiseKick er ikke ansvarlig for tredjepartsinfo som vi henviser til. Finner du feil eller mangler, eller ønsker å sende inn tips? Har du en destinasjon eller reiserelatert tjeneste du ønsker at vi skal skrive om?