Det er nesten 50 år siden forrige gang jeg reiste med Skibladner. Den gangen var jeg ei lita jente, kledd i en gulmønstret kjole jeg kalte ananas-kjolen. På tide å gå ombord igjen.
Vi tar tog kl 0934 fra Oslo til Hamar. Vi ankommer Hamar 30 minutter før Skibladner går fra kai, så det er god tid til å rusle fra stasjonen og bort til brygga. På brygga er det allerede mange folk, noen skal reise sammen med oss, andre er der kun for å «glåme». Vi ser Skibladner tidlig ute på Mjøsa, langt der borte. Hun kommer nærmere, fløyter og dampen fra pipa stiger opp mot den knallblå himmelen. For en dag vi har valgt å mønstre på! Mjøsa ligger blikk, sola skinner og det er 23 varme. Norsk sommer på sitt aller beste.

Noen ganger føles det som om tiden står stille, og nettopp sånn er det å gå om bord i Skibladner, verdens eldste hjuldamper i drift. Det er med litt ærefrykt jeg går ombord. Lyden av maskineriet, det skinnende messingrekkverket og de hvite dukene i salongen, det hele minner mer om en reise tilbake i tid enn en vanlig båttur.

En levende legende siden 1856
Skibladner ble sjøsatt i 1856, og hun går fortsatt i rute hver sommer, med ekte dampmaskin! Det gjør henne til verdens eldste hjuldamper i regelmessig passasjerdrift. Tenk det.

Skibladner ble bygget for å frakte folk, post og varer mellom Eidsvoll og Lillehammer før jernbanen tok over. Nå frakter hun først og fremst glade sommergjester og historieentusiaster over Mjøsa.
Navnet? Det kommer fra norrøn mytologi – Skibladner var guden Frøys skip, med evig medvind.






Klassisk mat på hvite duker
Vi spiser middag i salongen, og her snakker vi skikkelig stil: dampkokt laks med agurksalat og rømme, servert på hvite duker av kelnere i uniform. Skibladner har også egen hvitvin, den må testes. Ikke noe galt med den. Det er ikke bare maten som er fantastisk, det samme er hele salongen. Da Skibladner ble bygget, ble det ikke spart på noe. Her er mahogni, bladgull, fløyel og ekte linoleum, må vite. Rett og slett staselig.





Dersom du ikke ønsker full middag, kan du bestille lunsj, eller handle vafler og noe godt i glasset i kiosken. Og et eget Skibladner-øl gjør susen!

Litt nerdeinfo (for oss som liker sånt)
- Lengde: ca. 50 meter
- Hjul: Ja, ekte sidehjul!
- Maskin: Oljefyrt dampmaskin, som lyder deilig gammeldags
- Hastighet: Ca. 12 knop (men hvem har det travelt?)
- Byggeår: 1856 (det gjør henne faktisk eldre enn Eiffeltårnet og telefonen!)


Visste du at…?
- Skibladner har gått ned to ganger, men heldigvis blitt hevet og restaurert begge gangene
- Hun er fredet av Riksantikvaren, og drives av entusiaster og frivillige med stort hjerte
- Du kan leie hele skipet til bryllup eller jubileum
- Skibladner har vært med i både filmer, TV og bøker, og er en kjendis i norsk reiseliv.

Praktisk info
- Rutetider og booking: www.skibladner.no
- Restaurantreservasjon anbefales – det blir fort fullt! Vi bestilte plass i salongen samtidig med at vi bestilte båtbillettene.
- Avgangshavner er enkle å nå med både bil og tog.

Det er mange muligheter når det gjelder strekninger å være med på. Vi ønsket en løsning hvor vi kunne reise på dagstur fra Oslo.
Vi tok derfor tog til Hamar, ruslet 10 minutter bort, og tok Skibladner fra Hamar til Eidsvold, en strekning som tar ca 3,5 time. Så ble det tog hjem fra Eidsvold (5 min fra ferjeanløp). En perfekt dagstur med andre ord.
Sjekk ut www.skibladner.no for flere tips til rundturer!
Vi nærmer oss Eidsvoll
Innseilingen til Eidsvoll er fin. Vi har det fortsatt ikke travelt, så vi tar turen fra Eidsvoll stasjon inn til sentrum. På veien passerer vi den staselige, gamle togstasjonen, som nå huser Eidsivating lagmannsrett. Vi løfter på hatten ved statuen av den knelende soldat, og Bernt tar det sjuende vers av Ja, vi elsker dette landet før vi går over Sundbrua. Brua ble påbegynt ved nyttår 1922, og åpnet 15. desember 1923. 12. april 1940 ble den sprengt for å hindre nazistenes fremrykking. Brua ble reparert i løpet av krigsårene. Vi tar en runde i sentrum, og blir fascinert av de tregamle bygningene og mursteinbygget som tidligere var et bakeri.

Rett ved det gamle jernbanebruhodet, står monumentet “Den knelende soldat” av Gustaf Lærum, som ble avduket 17. mai 1928 av kong Haakon VII. Med sabel, gevær og lukkede øyne kneler soldaten i retning Eidsvoll kirke, som en stille bønn for friheten. Det er altså her Bernt stemmer i med 7. vers av nasjonalsangen. For på relieffen på sokkelen ser vi eidsvollsmennene Falsen og Christie sammen med nettopp dette verset fra Bjørnstjerne Bjørnsons «Ja, vi elsker».

Norske mann i hus og hytte,
takk din store Gud!
Landet ville han beskytte,
skjønt det mørkt så ut.
Alt hva fedrene har kjempet,
mødrene har grett,
har den Herre stille lempet,
så vi vant, vi vant vår rett.





Vi avslutter på Baragrafen, der vi kjører dagens quiz med oss selv. Hva vet vi om Eidsvoll-bygningen og alt som skjedde der? 10 av 10. Har du tid, anbefaler vi deg et besøk der.

Tips: Les artikkelen vår om Eidsvoll-bygningen og Eidsvoll bygdetun.
Og har du tid, tar du turen opp til Mistberget. Turen leser du om her.

Husk å følge ReiseKick på Facebook og Instagram!
Tusen takk for at du leser ReiseKick. Vi håper du likte artikkelen om turen med Skibladner. Kanskje har du til og med lyst til å spandere en virtuell kopp kaffe på oss? Og deler du artikkelen setter vi stor pris på det.
LYST Å SPANDERE EN DIGITAL KAFFE FRA KAFFEBAREN VÅR?

På ReiseKick kan du lese hundrevis av reiseartikler fra inn- og utland gratis. Vi jobber kontinuerlig med å publisere enda flere artikler med reiseinspirasjon og gode tips.
Lyst til å støtte oss?
Klikk på den kaffen du vil spandere, du betaler med Vipps.
MENY
ESPRESSO: KR 35
CAPPUCHINO: KR 45
KAFFE OG CROISSANT: KR 65
TUSEN TAKK FOR KAFFEN!
Merk: Steder og priser kan variere. ReiseKick er ikke ansvarlig for tredjepartsinfo som vi henviser til. Finner du feil eller mangler, eller ønsker å sende inn tips? Har du en destinasjon eller reiserelatert tjeneste du ønsker at vi skal skrive om?
Kontakt oss på torill@reisekick.no