Livingston, Zambia

Hva gjør du når datteren din på 18 kommer hjem og sier at hun skal jobbe som frivillig med barn i Zambia i 4 uker? Først kjempeglad! Så veldig bekymret! Og etter jeg snakket med en av de ansatte i GoXplore som arrangerer dette, blir jeg veldig stolt igjen. Hun var flink til å fortelle om programmet, hvordan en typisk arbeidsuke ser ut, og hvordan de frivillige skal bo. Jeg mistenker at hun har møtt urolige mødre før.

Inneholder annonsørlenker

Morgentrim i Livingstone

Forberedelser til reisen

Mye som skal ordnes i forkant av et slikt opphold. Du trenger visum og reiseforsikring. Flybilletter må bestilles, og Martine kjøpte flybillett fra Oslo, via London til Johannesburg i Sør-Afrika. Her var det et nytt flybytte, hun fløy videre derfra til Harry Mwanga Nkumbula (Livingstone) International Airport, der hun ble møtt av en representant fra African Impact.

En hel rekke vaksiner …

For å reise til Zambia trenger du en rekke vaksiner. Du bør oppdatere stivkrampevaksinen og rabiesvaksinen, da du må ha disse for å være med på prosjektene. Videre bør du ta hepatitt A og B-vaksine, tyfus, polio samt drikkevaksinen Ducoral mot kolera. Zambia krever at alle reisende må ha gyldig gulfebervaksine, og du bør ta malariatabletter. Du trenger også myggnett til sengen og gode myggprodukter. Men alt dette får du beskjed om fra GoXplore, de utruster deg med en utfyllende og flott guide i god tid før avreise.

Jobben som frivillig i Livingstone

Livingston, Zambia, Afrika, GoXplore, African Impact
Klar for utendørs gymtime

Martine valgte et program hvor hovedfokus var å lære barn og ungdom i Livingstone viktige verdier gjennom sport og aktiviteter. I Zambia er idrettsfag et forsømt tema på skolen, da det er mangel på både lærere og utstyr. Ikke er det stort fokus på fysisk aktivitet i skolen heller. Les mer om frivillig arbeid i Zambia.

Flotte skoleuniformer på disse elevene

“Det var spennende å møte de andre frivillige. Vi kom fra hele verden, og på min gruppe var det like mange gutter som jenter fra 18 til 30 år. Vi ble en flott gjeng som hadde det gøy sammen både på jobb og i fritiden.

“Fint å se hvor glade de ble”

Hver morgen etter frokost ble vi kjørt ut til ulike skoler i området hvor vi skulle ha gym og aktivitet med barna” forteller Martine. “Det var så fint å se hvor glade de ble da vi kom, og hvor morsomt de synes det var. Vi hjalp til med å vedlikeholde utstyret de ulike skolene hadde. Vi hadde også med forskjellig utstyr rundt på de stedene vi var, slik at vi kunne bruke dette også. Vi hjalp til med å sette fokus på hvor viktig fysisk aktivitet er. Lek og idrett er jo en effektiv måte å undervise om viktige temaer som HIV, ernæring, hygiene og sunn livsstil. Barna utvikler en rekke ferdigheter, inkludert å lære idretten selv, engasjere seg, ta ansvar og lære seg å samarbeide.

Gymtime i Zambia
Tre armbøyninger til nå, kom igjen! BRA!

Hjalp også til i lokale barnehager

“Mange av oss frivillige hadde også med oss enkelt sportsutstyr som vi ga til skolen. Jeg hadde med hoppetau, hoppestrikker, fotballfløyter og forballkjegler. Dette ble tatt svært godt imot av yngre og eldre skolebarn.

Etter at vi hadde spist lunsj på hostellet der vi bodde, hjalp vi til i lokale barnehager om ettermiddagen. Noen ganger hadde vi lese- og spillegrupper, andre ganger fotballtrening. Vi jobbet på ulike prosjekter hver ettermiddag, og fikk prøvd oss på mye forskjellig. Av og til jobbet vi også på en gård.”

Barn, Livingston, Zambia, GoXplore, African Impact
“Vi hjalp også til med enkelt gårdsarbeid”
Skolearbeid må gjøres
Vi spiller og leser med barna
Flott gjeng – klare for en ny time i utendørs klasserom

Bodde på hyggelige Victoria Falls Backpackers

“Vi bodde på Victoria Falls Backpackers, et kjempehyggelig hostel bare 5 minutter unna Livingstone sentrum. Vi frivillige bodde i en del, den andre delen var forbeholdt turister. Jeg bodde sammen med andre frivillige på et firemannsrom. Vi hadde tilgang til alle faciliteter, inkludert et stort spiseområde, basseng og klatrevegg.”

Zambia Backpacker hotel
Her bor vi! Foto: Lånt fra Victoria Falls Backpackers FB-side
Inngangen til hostellet vårt (foto lånt fra Victoria Falls Backpackers FB-side)
Hyggelige fellesområder Foto: Lånt fra Victoria Falls Backpackers FB-side

“Vi spiste alle måltider på hverdager på hostellet, og maten var en herlig kombinasjon av internasjonale og lokale smaker. Til frokost ble vi servert frokostblanding, toast, egg i ulike varianter og pannekaker. Lunsjen kunne være wrap, pizza eller sandwich og masse frisk salat. Til middag fikk vi eksempelvis pasta, curry med ris og ulike lokale gryteretter”.

Fargerike stoler
Deilige stoler å slappe av i

På marked i Livingstone

“Ikke så langt fra der vi bodde, var det kule markeder hvor vi fikk kjøpt alt vi ikke visste vi trengte. Det var alt fra mat, klær, sko, pynteting, suvenirer og sminke. Vi var flere frivillige som pleide å gå sammen dit.”

Marked, Livingston, Zambia
Mye morsomt å kjøpe på det lokale markedet

Opplevde både Zambia, Zimbabwe og Botswana

Livingstone ligger 7 kilometer unna spektakulære Victoria Falls, og er Zambias “hjerte for turisme”.

“Hver helg hadde vi fri, og god tid til å utforske noe av alt det Zambia og nabolandene har å by på. Sammen med andre frivillige dro jeg blant annet på utflukt til Victoria Falls og Chobe nasjonalpark i Botswana. Chobe ligger bare en time med bil fra Victoria Falls, og vi ble møtt av guiden vår like ved grensen til Botswana. Først var vi med på en båttur på Chobe-elven, der vi så mange krokodiller og flodhester. Vi spiste lunsj på Chobe Safari Lodge, og kjørte med jeep i Chobe nasjonalpark. Det var kjempespennende å komme så nær de ville dyrene.”

Båttur på Zambezi
Martine på båttur på Chube-elven
Chube-elven
Chobe-elven – her så vi krokodiller og flodhester
Krokodille ved Chube-elven
Obs! En alligator rett foran oss!
Elefanter krysser Chube elven
Elefanter krysser Chobe-elven

Chobe National Park

Chobe nasjonalpark er Botswanas første nasjonalpark, og har en av de største konsentrasjonene av ville dyr i Afrika. Parken er spesielt kjent for sin digre elefant-bestand, store bøffel-flokker og rike fugleliv.

Elefanter i Zimbabwe
Chobe Nasjonalpark, elefanter i massevis
Sjiraffer i Zimbabwe
Fascinerende å se sjiraffer på nært hold

Spektakulære Victoria Falls og Zambezi

Victoria Falls er et spektakulært syn ved Zambezi-elven, som danner grensen mellom Zambia og Zimbabwe. Fossen ble beskrevet av Kololo-stammen som bodde i området på 1800-tallet som “Mosi-oa-Tunya’ – Røyken som tordner”. Og røyken, eller vanndampen, kan sees på flere kilometers avstand.

Victoria Falls
Regnbue over Victoria Falls
Victoria Falls, Zimbabwe
Massive vannfall i Victoria Falls

“Vi gikk på stier i nærheten av fossen, og ble helt gjennomvåte av vanndampen. Rundt oss var det apekatter overalt.”

Sti langs Victoria Falls, Zambia, Zimbabwe
Stiene ved fossen er våte av vanndampen
Apekatt ved Victoria Falls, Zambia, Zimbabwe
Aper overalt på stiene
Zambesi
Zambezi mens den enda renner rolig
Zambezi
Zambezi nærmer seg fossen

Victoria Falls Bridge – og strikkhopping …

Broen er en av grenseovergangene mellom Zambia og Zimbabwe. Herfra kan du hoppe i strikk. Hvis Martine valgte å hoppe, ville jeg ikke vite det. Har ikke hørt noe, og tenker ikke å spørre heller;)

Victoria Falls Bridge
Herfra kan du hoppe i strikk …

Kort om Zambia og Livingstone

I kolonitiden helt frem til 1962 var Zambia underlagt England, og het Nord-Rhodesia. 1964 ble Zambia en selvstendig stat med Kenneth Kaunda som president.

I 1911 ble Livingstone hovedstad i Nord-Rhodesia, og nøt dermed av utmerkede fasiliteter, som var langt bedre enn noe annet sted i landet. Langs byens hovedvei står det fortsatt edvardianske bygninger som har overlevd overgangen til selvstendig land. Livingston hadde også landets første avis, men i 1935 ble hovedstaden flyttet til Lusaka, og Livingstone ble da en roligere by. I 2011 fikk byen sitt første trafikklys, og det var en stor hendelse!

Nå er Livingstone hovedstad i Southern Province i Zambia. Byen er turistsentrum for Victoriafallene, 10 km sørover på Zambezi-elva, og en grenseby med vei- og togforbindelser til Zimbabwe på den andre siden av fallene.

Tanker i etterkant om oppholdet

“Jeg er kjempeglad for at jeg ble med som frivillig i Zambia. Jeg var med på å gjøre en forskjell for de barna vi møtte. Jeg reiser gjerne som frivillig igjen!”

Høres det spennende ut å jobbe som frivillig, ta en titt på disse linkene:

Foto: Martine Berg Isaksen

Husk å følge ReiseKick på Facebook og Instagram!

Tusen takk for at du leser ReiseKick. Vi håper du likte artikkelen om “På jobb som frivillig i Zambia”. Kanskje har du til og med lyst til å spandere en kopp kaffe på oss? Hvis du deler artikkelen, setter vi også stor pris på det.

Merk: Steder og priser kan variere. ReiseKick er ikke ansvarlig for tredjepartsinfo som vi henviser til. Finner du feil eller mangler, eller ønsker å sende inn tips? Har du en destinasjon eller reiserelatert tjeneste du ønsker at vi skal skrive om?