Rørosbanen

Etter et tre-dagers opphold i Trondheim, skal jeg ta toget hjem til Lillestrøm. Sammen med ei venninne bestiller jeg billett med Rørosbanen til Hamar, der vi skal bytte tog og fortsette til Lillestrøm.

Skandinavias sørligste villmark

Rørosbanen er Norges første statsbane, har helt siden 1877 trafikkert mellom Hamar og Trondheim, og knytter Østerdalen og Rørosområdet sammen med Trondheim, Elverum og Hamar. Underveis kjører vi forbi mange gamle togstasjoner, flere av dem er verneverdige, arkitektoniske perler. Vi reiser gjennom Skandinavias sørligste villmark med store, frodige skogsområder. Rørosbanen går langs Glomma og Femundsmarka, og vi er blant annet innom Støren, Tynset, Elverum og selvfølgelig Røros. Rørosbanen er 431 kilometer lang, og turen fra Trondheim til Hamar tar rundt 6 timer. Appen til VY sier det er 36 stopp underveis, men hvis ingen skal av eller på, stopper ikke toget. Rørosbanen

Utsikt Rørosbanen
Glomma er is- og snødekket da vi tar toget
Elverum Stasjon
Elverum stasjon er rød og staselig
Skog
Vinter-Norge utenfor vinduet hele veien

Trondheim sentralstasjon

Stasjonen ble åpnet som Throndhjem i 1881 og var endestasjon for Meråkerbanen. Den eldste delen av stasjonsbygningen sto ferdig i 1883. En kort tid på 1930-tallet var stasjonsnavnet Nidaros, for så å bli Trondheim Sentralstasjon.

Trondheim stasjon
Trondheim Sentralstasjon – en flott bygning

Etter en tidlig frokost på hotellet, og en siste runde i byen, kjøper vi med oss noe drikke på Trondheim sentralstasjon. Mat skal vi kjøpe og kose oss med i kafévogna. Ute er det bitende kaldt, 15 blå, og toget kommer omsider rullende inn på perrongen. Men er det dette toget som skal ta oss til Hamar? Bare to vogner? Vi ser på hverandre. Her er det lite sitteplasser hvis det er kafévogn ombord. Det MÅ det da være? Jeg mener, 431 kilometer uten å få kjøpt noe å spise? Jeg spiste frokost klokka halv åtte, og er allerede sulten …

Tips: Les vår artikkel fra Trondheim

Rørosbanen

Første stopp er Skansen stasjon, der et Cafè-skilt lyser mot oss – bare for å drive litt gjøn med oss …

Skansen stasjon, men kafeen er stengt

Uten mat til Hamar – er det mulig?

Vi finner plassene våre, sete 1 og 2 i vogn 1. Sete 3 og 4 rett i mot. Ingen bord i mellom. Vi skal jobbe, har hver vår Mac, løspapir og skriveblokker så det holder. Men vi har et lite bord, som vi henter ut fra armlenet, der halve Macen får plass.

På Rørosbanen
Min venninne Mette har med Mac, men ikke mat

Rett over oss sitter Axel, en ung mann som har skjønt at matpakke er et must. Han humrer for selv mens vi lurer på hvordan vi skal klare oss uten mat frem til Hamar. Det er smekkfullt i vogna, alle har med mat, til og med de to hundene får servert egen mat fra hundeskålene sine.

Tilbake til fortiden på skiltene i vogna …

Hei, hvor det går i Gauldalen!

Terrenget som Rørosbanen går gjennom, har lange strekninger uten krappe kurver, og det dieseldrevne toget holder ganske stor hastighet her. Men gjennom Gauldalen er det bratt og mange svinger, og det går saaaaakte. Vi lurer av og til på om vi sitter i en lastebil som har litt problemer med giringen.

Supert vintervær underveis

Utenfor er det nydelig vintervær. Snø, sol og blå himmel. Dette er noe av det som gjør at jeg er glad i å ta tog, å kikke ut av vinduet og følge med på hva som er utenfor. Toget stopper på den ene stasjonen etter den andre, folk går av, folk kommer på. På Røros stikker jeg ut en liten tur, trekker litt frisk luft. Deilig og kaldt. Røros har historie helt tilbake til 1644, da bodde det 16 personer her. Det ble funnet malm, og Røros Kobberverk ble grunnlagt. I dag er Røros på UNESCOs liste over verneverdig kulturarv.

Røros
Det berømte kirkespiret på Røros i bakgrunnen

Tips: Les vår artikkel om Røros her.

Vi er i gang igjen, Glomma er fortsatt hvit

Vi elsker automater!

I enden av vogna oppdager vi en kioskautomat, fråtser i kaffe, sjokolade, lefser og nøtter, og livet er igjen i vater. Til og med jobbingen går lettere, for det er jo bare å ha Macen i fanget. En ny artikkel til ReiseKick gjøres ferdig.

Dagens lunsj – en svært sunn en …
Tog arbeid mac
Jobber med en ny artikkel på ReiseKick

LYST Å SPANDERE EN DIGITAL KAFFE FRA KAFFEBAREN VÅR?

På ReiseKick kan du lese hundrevis av reiseartikler fra inn- og utland gratis. Vi jobber kontinuerlig med å publisere enda flere artikler med reiseinspirasjon og gode tips.

Lyst til å støtte oss?

Klikk på den kaffen du vil spandere, du betaler med Vipps.

MENY
ESPRESSO: KR 35
CAPPUCHINO: KR 45
KAFFE OG CROISSANT: KR 65


TUSEN TAKK FOR KAFFEN!

Vikingskip i solnedgang

Utenfor vinduet begynner solen å gå ned, himmelen brenner orange. Vi passerer Vikingskipet, der jeg i 1994 så Johan Olav Koss vinne OL-gull på 1500-, 5000-, og 10 000 meter skøyter!

Vikingskipet på Hamar
Et vikingskip i vakker solnedgang

Togbytte på Hamar stasjon

Vi er fremme på Hamar, klokka er blitt 1530, og det begynner å bli mørkt. Narvesen på Hamar stasjon endevendes og vi kjøper baguetter og vafler. Det er 33 minutter til toget som skal ta oss til Lillestrøm kommer, så vi har god tid.

Vafler er undervurdert som festmiddag! Foto: Mette Wickstrøm

Hamar stasjon ligger i Hamar sentrum, og ble åpnet 23. juni 1862, da Hamar–Grundsetbanen ble åpnet. Stasjonen ligger 127 meter over havet, 126,26 kilometer fra Oslo sentralstasjon. Stasjonsbygningen som står her i dag, er den tredje i rekken. Den er i pusset tegl, og er tegnet av arkitekt Paul Due.

Hamar stasjon
Togstasjonen på Hamar er en vakker bygning

Tips: Les vår artikkel om Hamar her

Jeg går av på Lillestrøm stasjon

7 timer og 45 minutter etter at jeg gikk på toget i Trondheim er jeg fremme i Lillestrøm. Det er ikke så galt, det! Togturen har gått knirkefritt, vi har sett mye fint underveis fra setene våre, vi har pratet og ledd. Note to self; sjekk om det er kafévogn i toget neste gang jeg skal på langtur. I ettertid har jeg lurt på hvorfor jeg tok det som en selvfølge at det var kafévogn på toget …

Lillestrøm stasjon
Min kjente og kjære Lillestrøm stasjon

Lillestrøm stasjon ligger i Lillestrøm sentrum, og er Norges tredje største jernbanestasjon målt i antall reisende. Den gamle stasjonsbygningen som står her i dag, ble tatt i bruk i november 1934, og er et skikkelig blikkfang. Bygningen som brukes i dag, ble tatt i bruk da Gardermobanen åpnet i 1998.

Vil jeg ta toget fra Trondheim til Lillestrøm igjen?

Helt klart JA! Med bare litt bedre planlegging fra min side hadde turen fått terningkast 6.

Dagens middag. Jeg burde ha sjekka om det var kafévogn på toget …

Husk å følge ReiseKick på Facebook og Instagram

TIPS : Les flere av våre artikler om togreiser og bærekraft i Europa

Fin togtur fra Paris – via Barcelona – til Alicante
Med tog i Europa: Milano – Bolzano – Regensburg – Praha
Med tog fra Alicante til Barcelona – gode tips
Trikken mellom Alicante og Benidorm
Vi tok toget helt fra Firenze til Alicante!
Hvordan kan vi REISE mer BÆREKRAFTIG?

Merk: Steder og priser kan variere. ReiseKick er ikke ansvarlig for tredjepartsinfo som vi henviser til. Finner du feil eller mangler, eller ønsker å sende inn tips? Har du en destinasjon eller reiserelatert tjeneste du ønsker at vi skal skrive om?
Kontakt oss på torill@reisekick.no 

Legg inn en kommentar

Mer inspirasjon