Vi reiser med tog så ofte vi kan, og gjør det først og fremst av to grunner: Opplevelsene, og det grønne skiftet. Denne gangen tar vi tog fra Milano til Praha, via Bolzano og Regensburg, der vi legger inn noen feriedager. Alle billetter er kjøpt på forhånd, noen med kortere overgang enn vi ønsker oss. Vi føler oss likevel såpass drevne i tog-gamet at vi satser på at ting løser seg underveis. Tog i Europa
Kladder litt i starten fra Milano til Bolzano
Vi flyr til Malpensa i Milano, og starter togturen der. Første strekk er linje S7 fra Malpensa inn til Milano Porto Garibaldi, der vi skal bytte til et tog som tar oss til Verona for ytterligere et bytte. Allerede på den første strekningen kladder det litt, en teknisk feil fører til at vi må gå av på Saronno stasjon som vi aldri har hørt om, og finne et nytt tog som tar oss en annen linje inn til Porto Garibaldi. Tog i Europa
Null stress, akkurat her har vi veldig god tid, da vi har planlagt å spise lunsj i Milano før vi fortsetter. Den lange, rolige lunsjen blir riktignok svært kort, og inntas inne på togstasjonen.
Fra Milano Porto Garibaldi til Verona har vi booket plasser You&Me Business, noe som faktisk ga oss den rimeligste prisen da vi bestilte på www.renfe.com. Kun 23 euro per person, nesten morsomt. Vi lar skuldrene senke seg, og erklærer omsider årets sommerferie for sparket i gang. Tog i Europa
Opplevelsen av å være midt i landskapet Tog i Europa
I 300 km i timen suser vi østover mot Brescia, og snart skimter vi Gardasjøen litt nord for oss. Småbyer og vinmarker ligger på rekke og rad. Vi lener oss tilbake i setene, prøver å lese i bøkene vi har med, men oppmerksomheten blir stadig trukket ut mot landskapet som farer forbi. Dette er en av grunnene til at vi velger tog når vi kan, opplevelsen av å være midt i det vakre landskapet.
Etter en halvannen times tid, noe forsinket, er vi fremme i Verona. Vi har 8 minutter på oss til å komme oss til toget som tar oss videre til Bolzano. Vi løper som rakkern opp og ned trapper, bortover perronger mens vi forbanner store kofferter og masse folk. Kaster oss inn i første og beste vogn. Vi rekker det! Og det skal vise seg at vi gjør det med god margin, da toget av en eller annen grunn blir stående nesten 20 minutter på overtid før det ruller ut fra stasjonen i Verona.
Deilig høyfjellsferie i Dolomittene
Vi ankommer Bolzano en drøy halvtime etter rutetabell, men det spiller ingen rolle. Tross alt skal vi tilbringe 11 herlige dager i Seis am Schlern i Dolomittene, og har det slett ikke travelt. Vi tar en taxi fra togstasjonen opp til Seis, en kjøretur på drøy halvtime. Vi bor i samme leilighet vi har bodd i tre ganger tidligere, og føler oss som hjemme. Kan nesten ikke vente med å ta på oss fjellskoa!
Tips: Les noen av våre artikler fra Seis her
Flott fjelltur i Dolomittene i Nord-Italia
Seiser Alm – flott ferieparadis i Nord-Italia
Kort, «lav» fottur i Dolomittene nord i Italia: Siusi – San Valentino – Castelrotto
Fra Bolzano over Brennerpasset til München
11 dager i Dolomittene passerer som en røyk, og vi står igjen klar på stasjonen i Bolzano. Ved siden av stasjonen ligger Landhaus BAR med uteservering, og vi setter oss her. Mottoet deres er «Det er normalt å være ulike», og her jobber vanskeligstilte mennesker som trenger hjelp til å bli integrert i arbeidslivet. Dette prosjektet ble startet i 2009. Supert tiltak!
Vi inntar en tidlig lunsj her, mens vi venter på toget som skal ta oss til München Ost i første omgang.
Vi har plasser på første klasse fra Bolzano til München Ost, og det er vi glade for. Det er mye folk på toget denne dagen. Toget er kraftig forsinket fra Bolzano, og vi skjønner at vi ikke kommer til å rekke overgangen fra München Ost til München Hbf. Ryker den overgangen, kan vi også vinke farvel til toget vi har booket videre. Vi puster med magen, det går mange tog fra Munchen Hbf til Regensburg, det vil løse seg.
Snegler oss over Brennerpasset
Det er mye fint å se på strekningen mellom Bolzano og München. Vi skal over Brennerpasset, og toget snegler seg oppover. Naturen som passerer forbi utenfor vinduet, er mektig, så mektig at vi glemmer å fotografere når vi passerer Brennerpasset. Selve grensepasseringen er ikke rare greiene, bare masse trailere som tar sine obligatoriske hviletider her.
Plutselig er vi en snei innom Østerrike, og vi stopper i en fin og kjent by for oss nordmenn: Innsbruck.
Ikke helt på skinner mellom München og Regensburg
Når vi hopper ned på perrongen i München Ost, er det ingen grunn til å stresse. Toget vårt videre er gått for lengst, så vi rusler inn i stasjonen, og tar det neste som kan ta oss til hovedstasjonen i Munchen. Vi er en times tid for sent fremme til å rekke toget vårt videre til Regensburg. Heldigvis er det regiontoget vi har billetter til, og vi kan derfor bruke de samme billettene på en senere avgang. No stress. Vi tar en croissant!
Toget til Regensburg er ganske fullt, og det er ingen steder å plassere koffertene. Vi er ikke de eneste med den utfordringen, og ender opp med å samle flere kofferter på en plass med to og to motstående seter. 4 færre sitteplasser kan benyttes, men midtgangen er tross alt fri for bagasje. Konduktøren har ingenting å utsette på løsningen. Sekkene klarer vi å lirke inn på hattehylla.
Klassisk juniorfeil – husk kontanter!
Vi stiller i restaurantvogna utstyrt med både Kredit og Debit, men hva hjelper det når kortautomaten er ute av drift, og vi er ribbet for kontanter? Slukøret går vi tilbake til setene våre, og blir ekstra sultne og tørste bare fordi vi vet at godbitene i vogna foran er utilgjengelig for oss. Vi skal dessuten sitte nettopp her i flere timer. Tog i Europa
Plutselig står kelneren i restaurantvogna ved siden av setene våre. I armene har kelneren vann, vin og baguetter. Og en kortautomat som han strålende påstår sannsynligvis virker igjen. Jeg forelsket meg umiddelbart i den mannen. Utenfor vinduet er himmelen enda høyere, og solen skinner enda sterkere.
Barn på togskinna – toget stanser
Toget stanser plutselig på Langenbach. Over høyttaleren annonseres det at barn er observert på togskinna. All togtrafikk må selvfølgelig stanses til barna er funnet og tatt hånd om. Det blir en drøy times beinstrekk på perrongen. Noen gutter har med seg fotball, og en liten gjeng kaster seg inn i en etter hvert ganske opphetet fotballkamp. Tog i Europa
Og du, et aldri så lite togtips: Vennligst IKKE gå på toalettet når toget står på stasjonen …
Etter 64 minutter, er toget klar til avgang igjen. Barna er heldigvis funnet og i god behold. Tog i Europa
Citybreak i idylliske Regensburg
I Regensburg skal vi bo i 3 netter, og vi ser frem til å utforske byen vi har hørt så mange fine lovord om.
Tips: Kikk snart innom igjen, artikkelen om Regensburg legges ut om ikke lenge.
Sjarmøretappen Regensburg-Praha
Den desidert mest avslappende strekningen denne gang er mellom Regensburg og Praha. Direktetog er deilig, og vi kjøper oss opp til egen kupé på første klasse. Tog i Europa
Med jevne mellomrom ruller salgsvogna forbi med kaffe, vann og vin, sjokolade og snacks, og vi tester tsjekkisk hvitvin og bobler for aller første gang.
Utenfor passerer grønne enger, gule kornåkre, solsikker og tett skog om hverandre. Vi kjører gjennom Furth im Wald, og passerer grensa til Tsjekkia. Nytt personell kommer på, og vi skjønner ingenting av hva som opplyses over høyttalerne. Men så plutselig er vi på vei inn i storbyen Praha, og vi er begge fornøyd med nok en hel dag på toget. Vi har allerede booket vår neste togtur i Mellom-Europa. Hvor? Følg ReiseKick, så får du vite det! Tog i Europa
4-dagers City-break i vakre Praha Tog i Europa
Praha har lenge stått på lista, og endelig er det vår tur til å besøke denne fantastiske byen. En av de flotteste byene vi har sett, faktisk. Litt usikker på hva vi hadde forventet, men vi fikk uansett så mye mer!
Tips: Les artikkelen om Praha og våre beste reisetips her! Tog i Europa
Praktiske opplysninger om billetter, reiseruter og priser:
Reiseruten mellom Malpensa flyplass og Bolzano/Bozen
Malpensa flyplass – Milano – bytter tog
Milano – Verona – bytter tog
Verona – Bolzano/Bozen
Vi reiser fra Milano Porto Garibaldi kl 16.13 og ville vært fremme i Bozen kl 19.30 dersom alt hadde gått etter planen.
Reiseruten mellom Bilzano/Bozen og Regensburg Tog i Europa
Bolzano/Bozen – Munchen Ost – bytter tog
Munchen Ost – Munchen Hbf – bytter tog
Munchen Hbf – Regensburg
Avgang fra Bolzano/Bozen kl 12.34 og vi skulle vært fremme i Regensburg kl 19.06 . Vi ankom noe forsinket, kl 20.19.
Reiseruten mellom Regensburg og Praha
Direktetog mellom Regensburg og Praha
Vi reiser fra Regensburg kl 10.14, og ankommer Praha nesten på rutetabell kl 14.21.
Hva koster togreisen Milano – Bolzano/Bozen – Regensburg – Praha?
Malpensa flyplass – Bolzano/Bozen: 63 euro, inkl 1. klasse fra Porta Garibaldi til Verona
Bolzano/Bozen – Regensburg via Munchen: 130 euro pr person, inkl 1. klasse
Regensburg – Praha: 28 euro pr person på andre klasse. Vi oppgraderte til egen kupé på første klasse på toget, og betalte 22 euro ekstra per person for det.
Totalt for hele strekningen betalte vi rett i underkant av 245 euro pr person. Ikke noe å utsette på det, synes vi. Det går helt sikkert an å finne rimeligere priser enn dette også, spesielt mellom Bolzano/Bozen og Regensburg. Tog i Europa
Hvor kjøper vi billetter?
Malpensa flyplass – Bolzano/Bozen på www.trenitalia.com
Bolzano/Bozen – Regensburg på www.db.de
Regensburg – Praha på www.db.de
Husk å følge ReiseKIck på Facebook og Instagram
Tusen takk for at du leser ReiseKick. Liker du artikkelen vår om togturen Milano – Bolzano – Regensburg – Praha, setter vi stor pris på om du deler. Vi håper du har fått tips og inspirasjon til å ta toget gjennom Europa neste gang du skal på reisefot.
TIPS : Les flere av våre artikler om togreiser og bærekraft
Med tog fra Alicante til Barcelona – gode tips
Trikken mellom Alicante og Benidorm
Vi tok toget helt fra Firenze til Alicante!
Hvordan kan vi REISE mer BÆREKRAFTIG?
Merk: Steder og priser kan variere. ReiseKick er ikke ansvarlig for tredjepartsinfo som vi henviser til. Finner du feil eller mangler, eller ønsker å sende inn tips? Har du en destinasjon eller reiserelatert tjeneste du ønsker at vi skal skrive om?
Kontakt oss på torill@skrivestudio.no