Utsikt over Oslo fra Ekeberg

Brattlikollen er bare en stasjon på T-banen til Bergkrystallen. Tror vi. Når vi har kommer fram, ser vi at det er et riktig så hyggelig, skjermet blokkmiljø her. Høyt og luftig, vi har steget mange meter opp fra Ryen de siste minuttene. Vi gleder oss til en tur full av utsikt, og den ender i Gamlebyen. Vi skal først opp på Ryen varde, over Ekebergsletta og følge skjulte stier hele veien på turen ned Ekebergskrenten. Tror vi. Går til venstre når vi kommer ut fra stasjonen, og så nedover, og rett før vi kommer ned til E6 viser et turskilt oss inn i skråningen til venstre, der man ikke skulle tro at nokon kunne gå. Men stien er fin, humøret lystig, vi er på sporet av en herlig tur. Snart er vi på Ryen varde. Tror vi. Turtips Oslo

Skilt Ryen varde Oslo
Flotte turskilt viser vei. Dette blir bra. Tror vi.
Kart Brattlikollen over Ekeberg
Tursti Brallikollen
Vi er i gang. Ryen nede til høyre. Fargerik sti.

Brannfjell – og et tjern med salamandere

Men nei da, etter et par hundre meter, da vi skal gå under T-banelinja, var undergangen stengt da vi gikk denne turen. Det hadde visst gått et steinras. I ettertid er visstnok dette i orden igjen, men vi måtte returnere til stasjonen (5 minutter), og ta oppover til høyre i stedet. Pytt pytt. Etter et par hundre meter tar vi Brannfjellveien inn til høyre. Når den møter Vestengveien, tar vi stien til venstre inn i skogen, og går rett fram. Nå er vi på Brannfjell, 205 meter høyt på det høyeste, og ser allerede fjorden. Turtips Oslo

Oslo utsikt
Flott utsikt fra toppen av Brannfjell

Her var det en gang en flott hoppbakke, men restene av den ble revet i 2007. Stier på kryss og tvers overalt, men du skal nord-vestover og nedover, og kommer etter hvert til et idyllisk tjern, Svarta, som før var en populær badeplass. Nå har salamandere og andre amfibier inntatt hele det svartgrønne tjernet.

Svarta ekeberg
Svarta – midt inne i Brannfjellet

19 fredelige hytter for tuberkulosepasienter

Vi fortsetter nedover, og plutselig ser vi den. Ekebergsletta folder seg ut foran oss i hele sin fine prakt. Fotballminner ruller på, alle helgene jeg har «bodd» her med fotballen i ungdommen, flere sesonger med Norway Cup, som trener. På østsiden av sletta, der vi er nå, ble 19 enkle hytter anlagt i perioden 1919-25, ment for tuberkulosepasienter. Nå eier kommunen dem, og de er visstnok «kulturminner». Turtips Oslo

Gamle røde hytter på Ekebergsletta
19 hytter – ment for tuberkulosepasienter

Vi tar stien langs hyttene på oversiden av sletta, og kommer til et skilt som forteller at denne åsen har sitt navn etter Anna Brannfjeld. Hun bodde her på Ekeberglien på 1800-tallet, var «ei lita klok kone» og reddet mange med sine medisinske, og kanskje synske råd. Ekebergsletta

Ekeberg Anne Brannfjell
Fint skiltet langs Ekebergsletta

Smart turbok – kjøp E-boken her!

ReiseKick har skrevet bok.
I denne e-boken får du til til 29 flotte fotturer i Oslo. Inkludert turbeskrivelser, kart og bilder.

E-boken er på hele 185 sider og koster kun kr 159,-.
Kjøp den her!

Høyt og luftig over Oslo – og herlig utsikt

Nå har vi Ekeberg skole på nedsiden av stien, vi ser utover hele Ekebergsletta, og tenk at det var trikkelinje over her fra 1931-1967! Vi kommer til en frisbeegolfbane, sendeplater flyr på kryss og tvers, og vi krysser Vårveien og går ned mot byen. Her hadde vi faktisk planer om å finne stier vi har lest om, men den gang ei. Så vi tar Brannfjellveien nedover i en svært så hyggelig villabebyggelse, og NÅ snakker vi UTSIKT! Til høyre ligger Lille Ekeberg, også det et hyggelig og bortgjemt boligområde. Hele byen bretter seg ut, men fra en noe uvant vinkel. Bare fortsett nedover til du plutselig står i svingen på Ekebergveien, som fortjent nok heter Utsikten! Turtips Oslo Ekebergsletta

Ekeberg freecebee
Golf med sendeplater er visst greia her …
Utsikt over Oslo fra Ekeberg
Og nå – fra Lille Ekeberg – snakker vi UTSIKT!

Arctanderbyen – Norges aller første hageby

La mobilkameraet få svi litt når du står i den store svingen på Utsikten, det fortjener byen vår. Så går du nedover Ekebergveien, som fra denne svingen og nedover heter “Valhallveien”. Du passerer en bussholdeplass som også heter Utsikten, men bare fortsett nedover. Gå inn til venstre i Svingen, og fortsett nedover og inn i Egnehjemveien. Den ble etablert i 1911, og består av mange småhus som ble oppført for arbeidere og funksjonærer, og er en del av Arctanderbyen – Norges første hageby! Ekebergsletta

Borgermester Sofus Arctander var en fremsynt fyr og visste hva sosial boligbygging var, så her ble det oppført 29 vertikaldelte hus (tomannsboliger) med 3 rom og kjøkken i hver eneste leilighet etter typisk engelsk mønster.

Arctanderbyen i Oslo
Klassiske tomannsboliger i Arctanderbyen

SPANDERE EN VIRTUELL KOPP KAFFE?

Her på ReiseKick kan du lese hundrevis av reiseartikler fra inn- og utland gratis. Vi jobber kontinuerlig med å publisere enda flere artikler med reiseinspirasjon og gode tips.

Klikk gjerne på linken: Spandere en virtuell kopp kaffe på oss og betal kr 30,- med VIPPS.
Tusen takk.

«Efter hvis tiltak denne haveby blev anlagt»

Bruk litt tid her inne i Arctanderbyen, det er virkelig verdt det, det er så vakkert her, mye lys og luft, akkurat slik det var meningen. Den arkitektoniske bevaringsverdien her er betydelig, utsikten formidabel, og borgermester Sofus, «efter hvis tiltak denne haveby blev anlagt», har selvsagt fått sin egen statue. Litt rart med de fem boligblokkene midt i hagebyen, men her lå Viking Remfabrikk, som laget gummiremmer og vifteremmer, og ble herjet av brann i 1947. Bygningen ble endelig revet i 2000, og byggingen av 5 omstridte boligblokker, basert på litt mer profitt enn i 1910 … ble en realitet litt senere. Turtips Oslo Ekebergsletta

Statue av Sofus Arctander
Borgermester Sofus Arctander var en fremsynt fyr

En fottur full av utforbakker og flott utsikt

Du går nå litt opp og forbi de fem blokkene, og tar til høyre nedover mot fjorden. Bare fortsett samme veien ned til Gamlebyen, du kommer til slutt helt ned til rundkjøringen der hvor stien opp til Ekeberg starter, men den kan du ta en annen gang. Her i Oslo gate stopper trikken mot sentrum, men du kan selvsagt gå over gamle Oslo i Gamlebyen til «nye Oslo» nede i Bjørvika. Og selv om du ikke besteg Ryen varde eller fant stiene ned fra Ekeberg til Gamlebyen har du hatt en fottur full av befriende utforbakker og flott utsikt et par passe aktive timer.

Tips: Les relaterte artikler

Gatekunst i Oslo – fra Solli plass til Tøyen
Lang, fin fottur midt i Oslo – også kalt «Vårens vakreste eventyr»
Fin fottur i Oslo: Fyrstikkfabrikken – Malerhaugen – Ensjøbyen – Kampen –Middelalderparken – Bjørvika
Et godt tips for fottur i Oslo: Vinslottet – Keyserløkka – Tøyen Hageby – Ola Narr – Freia – Vulkan – St. Hanshaugen
En flott fottur på Bjølsen – Sagene – Torshov
Pilegrimsvandring gjennom Oslos middelalder
En flott tur i Oslo: Bislett – Tåsen – Berg – Ullevål Hageby – NRK
Kyststien på Ormøya og Malmøya
Alnaelva – Oslos gamle, nye elveperle

Husk å følge ReiseKick på Facebook!

Tusen takk for at du leser ReiseKick. Vi setter stor pris på om du deler artikkelen. Kanskje har du til og med lyst til å spandere en virtuell kopp kaffe på oss?

Merk: Steder og priser kan variere. ReiseKick er ikke ansvarlig for tredjepartsinfo som vi henviser til. Finner du feil eller mangler, eller ønsker å sende inn tips? Har du en destinasjon eller reiserelatert tjeneste du ønsker at vi skal skrive om?