hønselovisas hus

Denne turen kan du starte på flere steder, men vi velger å styrke oss på en kaffe hos Baker Hansen på St. Hanshaugen før vi går i gang. På kartet rett nedenfor følger du den stiplede linjen, som viser hvor du skal gå. Den viser også at du kan starte turen på flere steder: Grünerløkka, Sagene eller Bolteløkka, for eksempel. Så kom igjen nedover Ullevålsveien! turer i oslo gå tur i oslo

Turen er omtrent 7 kilometer, det avhenger litt av hvor mange avstikkere du tar.
Baker hansen
Vi starter hos Baker Hansen – og julenissen er på vei inn i butikken …

Gravsted til kjente nordmenn

Når vi kommer til Vår Frelsers Gravlund, går vi inn i den der Akersbakken krysser Ullevålsveien. Vi går nedover byens flotteste gravlund, som ble tatt i bruk i 1808! Mange kjente nordmenn er gravlagt her, ikke minst etter at den kjente Æresgravlunden ble innviet i 1903. Det ble etter hvert så attraktivt å bli gravlagt på Vår Frelsers at man måtte slutte å opprette nye gravsteder fra 1952. Rett under ser du tre av gravsteinene til kjente nordmenn: Henrik Ibsen, Johan Sverdrup og Edvard Munch. turer i oslo gå tur i oslo

Damstredet og Kjærlighetsstien

Vi går ut på andre siden, ved kirken, krysser gaten, og går ned 160 meter lange Damstredet. Her bodde Henrik Wergeland noen år, og vi passerer stallen til Veslebrunen på toppen. Vi er hensatt til første halvdel av 1800-tallet her, lave trehus overalt, det første ble oppført allerede i 1756! Vi kommer ned i Fredensborgveien, og fortsett ned til Maridalsveien, der du ser et skilt merket med Kjærlighetsstien. Det finnes kjærlighetsstier på Bekkelaget, Midtstuen og i Gamlebyen, men ingen er som denne, som tar deg til toppen av Telthusbakken! turer i oslo gå tur i oslo

Her, øverst i Damstredet, bodde Henrik Wergeland noen år
damstredet
Nedover Damstredet, til venstre stallen til Veslebrunen
Kjærlighetsstien
Telthusbakken rett forut – Egebergløkka til høyre

Telthusbakken og Egebergløkka

Vi går ned bakken, som har sitt navn etter et telthus – en militær magasinbygning, som på 1700-tallet ble ført opp ved Gamle Aker kirke. På slutten av 1700-tallet flyttet fattigfolk inn i Telthusbakken, som er preget av lav, koselig trehusbebyggelse. De aller fleste husene ble istandsatt i 1970-80-årene, og i dag er Telthusbakken ikke en bakke for fattigfolk. Nærmeste nabo er Egebergløkka, byens mest sentrale parsellhageområde. turer i oslo gå tur i oslo

telthusbakken
Telthusbakken med Gamle Aker kirke i bakgrunnen

Akerselva, Vulkan – og Olaf Rye

Vi krysser Maridalsveien, går rett fram, krysser Akerselva, og så til høyre på stien som går mellom elva og den gamle siloen. Nå er vi på Kuba, der jeg lekte cowboy og indianer for hundre år siden.

kuba siloen ved akerselva
Elva på Kuba – jeg vokste opp rett ved siloen

Vi kommer ned til brua som kan ta oss over til Vulkan, men skal ikke dit, nei, vi går opp trappen motsatt vei, rett fram og inn i Sofienberggaten, og vips, så står vi på hjørnet av Grünerløkkas fine episenter, Olaf Ryes plass, midt mellom Thorvald Meyers gate og Markveien! Hvem denne Olaf Rye var? En dansk-norsk offiser og idrettsmann, selvfølgelig!

olaf ryes plass
Olaf Ryes plass – episenter på Grünerløkka

Smart turbok – kjøp E-boken her!

I denne e-boken får du til til 29 flotte fotturer i Oslo. Inkludert turbeskrivelser, kart og bilder. E-boken er på hele 185 side og koster kun kr 159,-.
Kjøp den her!

Vintage og retro på Grünerløkka turer i oslo gå tur i oslo

Grünerløkka kan det skrives mye om, en svært populær bydel full av livlige gater med spisesteder og shopping, og leiegårder i snorrette kvartaler, som ble bygd da arbeidsfolk trengte et sted å bo siste halvdel av 1800-tallet. Legg denne turen til en hverdag, og opplev den herlige pulsen Løkka er så kjent for. Et paradis for deg som er opptatt av vintage og retro, og uansett et område som fikk en helt ny vår da rehabiliteringen av Løkka startet på 1970-tallet.

vintagebutikk markveien

Tips 1: Bernt er oppvokst på Grünerløkka. Les hans herlige betraktninger fra 60-tallet i Oslo:

60-tallet – den gang vi samla på alt mulig …
På 60-tallet – da verden var UTE
Oppover Thorvald Meyer med Hamsun under armen
To herlige spåkoner på Løkk
Å kaste på stikka var ingen spøk …
Skoledagen på Løkka – for lenge siden …
Valget mellom Deichman og fotball …
Fattern i pysjen midt i Markveien
Livredd langs Akerselva,,

Kaffe og vafler i Hønselovisas hus

Vi går oppover Thorvald Meyers gate, passerer Paulus kirke og Birkelunden, går videre opp mot Ringnes Park, og når vi kommer til Sagene skole skal vi krysse elva der det røde huset til Hønselovisa lyser mot oss. Huset hadde rollen som «hønsereiret» i filmen Ungen fra 1974, og navnet dukket opp da forfatteren Sigbjørn Hølmebakk flyttet inn her i 1980. Nå er det kafé og kulturhus, og vi går inn og varmer oss med kaffe, vafler og sprakende ild på peisen!

peis
Hønselovisas hus!For et sted å komme inn på når kuldegradene biter utenfor

Trehusbebyggelsen i Maridalsveien turer i oslo gå tur i oslo

Gode og kaffevarme går vi over brua, stikker nesa innom Sagene bryggeri, fortsetter opp Sagveien, som munner ut i Maridalsveien. Vi tar den veien, tvers over det store lyskrysset, og videre opp den vakre trehusbebyggelsen. Bare å gå og nyte det vakre bomiljøet, og øverst stikker vi innom Vøienvolden gård, en av de eldste gårdene i Oslo. Derfra tar vi Gustav Jensens gate bort til Stockfleths gate, og så rett opp til Sagene kirke, den såkalte Nordkantkatedralen.

trehusbebyggelse i maridalsveien
Maridalsveien, dere! Stappfull av koselig trehusbebyggelse!
vøienvolden gård
Vøienvolden gård er kanskje aller flottest om sommeren, men du kan gå inn her hele året!

Enkelt fra Sagene til St. Hanshaugen turer i oslo gå tur i oslo

Klar for siste innspurt? Vi stopper opp og ser på noen barn som leker på mosaikkormen på Gråbeinsletta, parken vis a vis Sagene kirke. Vi følger Kierschows gate vestover, krysser Uelands gate, og går rett fram lenge med skolehage på venstre side og Nordre gravlund på høyre. Vi kommer til et gigantisk lyskryss, der Kierschows gate plutselig blir til Geitemyrsveien, og vi følger den veien videre rett fremover forbi både Folkehelse- og odontologisk institutt.

St. Hanshaugen – et elsket parkanlegg

Vi runder hjørnet ved Joker, fortsetter i Geitemyrsveien, og plutselig står vi ved det store krysset i nordenden av St. Hanshaugen! Dette er et av byens største parkanlegg, flott å gå tur her, og nydelig utsikt fra toppen av parken. Det var faktisk den første parken kommunen tok ansvaret for da Parkvesenet ble en realitet i byen i 1875. Gå til topps og nedover forbi restauranten (som har vært stengt altfor lenge), og før du vet ordet av det sitter du og koser deg hos .. Baker Hansen! turer i oslo gå tur i oslo

Tips 2: Les noen av våre Oslo-artikler og bli inspirert til å gå på tur i det nye året!

Luftig tur over Oslo: Brannfjell – Ekebergskrenten – Gamlebyen
Gatekunst i Oslo – fra Solli plass til Tøyen
Lang, fin fottur midt i Oslo – også kalt «Vårens vakreste eventyr»
Et godt tips for fottur i Oslo: Vinslottet – Keyserløkka – Tøyen Hageby – Ola Narr – Freia – Vulkan – St. Hanshaugen
Pilegrimsvandring gjennom Oslos middelalder
En flott tur i Oslo: Bislett – Tåsen – Berg – Ullevål Hageby – NRK
Kyststien på Ormøya og Malmøya
Alnaelva – Oslos gamle, nye elveperle
5 gilde strøk i byen vår … Oslo!
Oslo – en livslang forelskelse
4 staselige storgårder i Oslo
4 flotte parker i Oslo: Fra Torshov til Kampen
4 fine fotturer langs Oslos elver
Oslo gjør comeback som badeby!
Du er velkommen i Oslos kolonihager!
5 fotturperler i feriebyen Oslo
Drømmedag på Deichman – Norges største bokhylle
Fottur i trehus-idyll, kolonihage og Botanisk hage

Husk å følge ReiseKick på Facebook og Instagram!

Tusen takk for at du leser ReiseKick. Vi håper du likte artikkelen om en flott tur i Oslo. Lyst til å spandere en kopp kaffe på oss?

Merk: Steder og priser kan variere. ReiseKick er ikke ansvarlig for tredjepartsinfo som vi henviser til. Finner du feil eller mangler, eller ønsker å sende inn tips? Har du en destinasjon eller reiserelatert tjeneste du ønsker at vi skal skrive om?
Kontakt oss på torill@skrivestudio.no turer i oslo gå tur i oslo